Genomförandebeskrivningen redovisar de organisatoriska, fastighetsrättsliga, ekonomiska och tekniska åtgärder som behövs för ett ändamålsenligt och i övrigt samordnat plangenomförande. Genomförandebeskrivningen har inte någon självständig rättsverkan utan ska fungera som vägledning till de olika genomförandeåtgärderna. Avgörande frågor som rör fastighetsbildning, vägar, VA-anläggningar med mera regleras således genom respektive speciallag.
Kommunen genom planavdelningen på samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för upprättande av detaljplan med tillhörande handlingar. Avdelningen för bygglov på samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning vid granskning av lov och anmälan. Avtal och överenskommelser upprättas mellan kommunen, byggherrar, markägare och ledningsägare m.fl. Lantmäterimyndigheten ansvarar för erforderliga fastighetsbildningsåtgärder på fastighetsägarens initiativ och bekostnad. Kommunen ansvarar för anläggande, drift, och skötsel av allmän platsmark. Ledningsägarna ansvarar för utbyggnad av respektive nät för fjärrvärme, el, tele etc. samt de omläggningar som krävs för planens genomförande. Nedläggning av nya ledningar i allmänna gator ska samordnas med kommunens utbyggnad av dessa. Byggherren ansvarar för bebyggelse och anläggningar, drift och skötsel av dessa på kvartersmark.
Kommunen är huvudman för allmän plats vilken utgörs av gata och torg inom planområdet. Respektive ledningsägare är huvudman för sin anläggning. Kommunen är huvudman för allmänna vatten- och spillvattenledningar samt för allmänna dagvattenanläggningar.
Plankostnadsavtal har upprättats mellan Järfälla kommun och byggherren. Intentionsavtal har upprättats mellan Järfälla kommun och byggherren vars syfte är att ange riktlinjer för detaljplane-och genomförandefrågor avseende den kommande byggnationen som preciseras under detaljplaneprocessen. Kommunen avser att upprätta ett exploateringsavtal med byggherren för att reglera bland annat tidplan, etablering, miljökrav, och kompensationsåtgärder. Exploateringsavtalet utgår från de principer som överenskommit mellan parterna i intentionsavtalet och ska godkännas och antas senast i samband med att detaljplanen antas.
Fastigheten Jakobsberg 2:1939 ägs av byggherren och Jakobsberg 11:5 ägs av Järfälla kommun.
För att möjliggöra byggnationen kommer byggherren att behöva köpa en mindre del av kommunens fastighet Jakobsberg 11:5 i planområdets sydvästra del. Marken kommer att överföras till byggherrens fastighet Jakobsberg 2:1939. Marköverföringen är en fastighetsregleringsåtgärd som aktualiserar bl.a. frågan om ersättning och som sker genom att ansökan om lantmäteriförrättning görs hos lantmäterimyndigheten.
Inga gemensamhetsanläggningar bedöms behöva bildas inom planområdet.
Kommunen har sedan tidigare bildat servitut för u-områden med underjordiska allmänna ledningar.
Fastigheten Jakobsberg 2:1939 ägs av byggherren och Jakobsberg 11:5 ägs av Järfälla kommun.
För att möjliggöra byggnationen kommer byggherren att behöva köpa en mindre del av kommunens fastighet Jakobsberg 11:5 i planområdets sydvästra del. Marken kommer att överföras till byggherrens fastighet Jakobsberg 2:1939. Marköverföringen är en fastighetsregleringsåtgärd som aktualiserar bl.a. frågan om ersättning och som sker genom att ansökan om lantmäteriförrättning görs hos lantmäterimyndigheten.
Inga gemensamhetsanläggningar bedöms behöva bildas inom planområdet.
Kommunen har sedan tidigare bildat servitut för u-områden med underjordiska allmänna ledningar.
Planbeskrivningen redovisar vilka utredningar som genomförts inom ramen för planarbetet. Byggherren ansvarar för framtagande av de kompletterande tekniska utredningar som krävs för planens genomförande.
Byggstart planeras till år 2026.
Utbyggnaden väntas färdigställas år 2028.
Kommunen ansvarar för allmänna anläggningar, gata och dagvatten utanför kvartersmarken.
En parkeringsficka utmed Allmogevägen kommer att behöva anordnas för att säkra angöringen för avfallshanteringen. Kommunen utför projektering och utbyggnad av parkeringsfickan på byggherrens bekostnad.
Fastighetsägaren ansvarar för dagvatten och skyfallshantering inom kvartersmark.
VA-kollektivet ansvarar för utbyggnad av VA-system.
Fastighetsägaren ansvarar för utbyggnad av övriga ledningar, el, tele, fjärrvärme.
Byggherren utför och bekostar samtliga kompensationsåtgärder som för detaljplanen kan komma att bli nödvändiga till följd av de träd på kvartersmark som behöver avverkas för att möjliggöra bebyggelsen samt de pelarekar som behöver avverkas för att möjliggöra parkeringsfickan utmed Allmogevägen. Kompensationsåtgärderna kommer att regleras i exploateringsavtalet.
I samband med grundläggning och andra arbeten inom kvartersmark och gatumark skall störningar på omgivningen minimeras med hänsyn till arbetande och boende i närområdet. Byggherren ska följa Naturvårdsverkets vid var tids gällande riktlinjer om buller från arbetsplatser.
Om möjligt ska arbetena inom planområdet inte hindra trafiken i området. Däremot kan mindre störningar, såsom tillfällig omledningsväg, lägre hastighet etc. förekomma under vissa perioder.
Byggherren bekostar framtagandet av detaljplanen, vilket regleras i plankostnadsavtal.
Kostnader för bygglov, marklov samt andra tillstånd, ansökningar, anmälningar och dispenser betalas av byggherren enligt gällande taxa.
Kommunen ansvarar för, på byggherrens bekostnad, att ansökan om erforderlig lantmäteriförrättning inlämnas till lantmäterimyndigheten.
Byggherren ansvarar för samtliga kostnader inom kvartersmark samt att bekosta projektering och utbyggnad av de allmänna anläggningar som krävs för en funktionell anslutning till befintlig allmän gata och GC-väg, annan omgivande mark eller allmänna anläggningar (VA).
Kommunen får in en mindre intäkt för erforderlig marköverföring från kommunens fastighet Jakobsberg 11:5 till byggherrens fastighet Jakobsberg 2:1939.
Kommunen ansvarar för nödvändig utbyggnad av det allmänna vatten- och avloppsnätet fram till förbindelsepunkt i fastighetsgräns. Byggherren betalar en anslutningsavgift och ansvarar för sina ledningar från anslutningspunkten. Byggherren bekostar även andra eventuella anslutningsavgifter för t.ex. el, fjärrvärme och fiber. Respektive ledningsägare ansvarar för sina ledningar.
Då den aktuella fastigheten ligger inom influensområdet till tunnelbanan så ska byggherren medverka i medfinansieringen av tunnelbanan enligt kommunstyrelsens antagna policy för fastighetsägares medfinansieringsersättning till utbyggnad av tunnelbanan (2019-06-03 §96). Den 1 juli 2019 utökades influensområdet vilket innebär att ett större område omfattas av den lägsta avgiftsnivån.
Planens genomförandetid är 5 år från den dagen detaljplanen vinner laga kraft. Efter att genomförandetiden gått ut fortsätter planen att gälla. Kommunen har dock därefter möjlighet att ändra eller upphäva planen, utan att ej utnyttjade rättigheter behöver beaktas.