Källtorpsvägen 79

FÖRUTSÄTTNINGAR OCH FÖRÄNDRINGAR

Karta över riksintressenOrienteringskarta med planområdet markerat i rött

Tidigare ställningstaganden

Riksintressen

Området berör inte några riksintressen.

Översiktsplan

Översiktsplanen ”Järfälla - nu till 2030” för Järfälla kommun antogs av kommunfullmäktige 2014-06-02 och aktualitetsförklarades 2018-09-17. I översiktsplanen är planområdet utpekat som ett område med bibehållen karaktär. Planförslaget bedöms överensstämma med gällande översiktsplan.

Karta över gällande detaljplanerKarta över de detaljplaner som påverkar planområdet

Gällande detaljplaner, områdesbestämmelser

Planen berör och tangerar områden med gällande planer enligt nedan:

Nr

Namn

Genomförandetid

D 2005 04 14 B

Detaljplan för Källtorpsvägen 79, laga kraft 2005-05-13

2020-05-13

B 1951 02 07

Görväln 1:5

B 1947 10 06

Görväln 1:5 m.fl.

S 1968 09 06

Bolindervallen, Ulvsättraskolan m.m.

Den nu gällande detaljplanen för Källtorpsvägen 79 tillkom 2005 och möjliggjorde fortsatt bostadsändamål samt den befintliga verksamheten på platsen. De övriga detaljplanerna är betydligt äldre och är även delvis utsläckta av den nu gällande detaljplanen. De har ingen genomförandetid.

Den nu gällande detaljplanens genomförandetid var 15 år. Genomförandetiden gick därmed ut 2020-05-13. När föreslagen detaljplan antas och vinner laga kraft kommer den tidigare detaljplanen (D 2005 04 14 B) att upphöra gälla.

Gatufasader på Trehörningen.Gatufasader på Trehörningen.

Befintlig bebyggelse och kulturmiljö

Fastigheten ligger inom Bolinderbyn/Skogstorp, som uppfördes av företaget Bolinders. Villorna i Skogstorp var oftast utformade i en våning med källare och garage, och uppfördes med tre rum och kök. Tomterna gjordes stora nog för att ge en fri placering på tomten. Flertalet villor har byggts till och om under senare år, men enkla sadeltak utgör fortfarande den dominerande takformen. Villorna hade från början ljus putsfasad eller locklistpanel som målats i ljusa färger såsom grått, gult eller beige. De ursprungliga kulörerna på fasader och takbeläggningarna på byggnaderna har förändrats genom åren.

Flerbostadshusen norr om Kallhäll 6:89 tillkom något senare och kallas för Trehörningen. Kvarteret utgör ett tidstypiskt exempel på det tidiga 1950-talets planeringsideal.

Kulturhistoriska värden

Bolinders mekaniska verkstad startades 1845 av bröderna Jean och Carl Gerhardt Bolinder (Kulturmiljöplan Järfälla, 2016). År 1909 flyttades delar av produktionen till Kallhäll, där de skapat ett samhälle med arbetarbostäder och service i anslutning till järnvägen.

Under 1940-talet expanderade Bolinders kraftigt. Företaget byggde därför fler radhus och villor för sina anställda i det som kallades Bolinderbyn och Skogstorp.

Bostäderna i Bolinderbyn, Skogstorp och Trehörningen utgör bland de sista exemplen i länet på hur ett företag aktivt engagerade sig för de anställdas boendeförhållanden och är genom detta ett samhällshistoriskt mycket viktigt område.

För villaområdet Skogstorp finns den historiska karaktären kvar genom de luftiga och gröna tomterna och ofta enhetliga sadeltaksformerna på husen, även om många villor förändrats genom om- och tillbyggnader samt av byte av fasad- och takmaterial. I kulturmiljöplanen skrivs att eventuella tillbyggnader endast bör tillåtas åt trädgårdssidan (för att inte komma för nära gatan) och i samband med renoveringar bör man eftersträva att material och färger anknyter till de ursprungliga.

Den befintliga byggnaden på Kallhäll 6:89 utgör ett undantag i området genom sin markant indragna placering på fastigheten, och byggnaden har ändrat karaktär genom till- och ombyggnader genom åren. Tomten är heller inte lika lummig och grönskande mot gaturummet, så som andra tomter i Skogstorp.

I relation till kvarteret Trehörningen och det närmast intilliggande bostadshuset på Trimvägen så bedöms karaktären på det befintliga bostadshuset redan vara kraftigt påverkad. Den nya byggrätten knyter an till områdets karaktär genom sin skala och takform, men de nya fastighetsstorlekarna (700 m2) kommer att innebära en något tätare bebyggelsegrad än för de andra villafastigheterna (~ 1000 m2).

Den tidigare bebyggelsen har haft en förhållandevis fri placering, bebyggelsen mot Källtorpsvägen har olika avstånd från gatan. Den föreslagna byggrättens placering lämnar ett bebyggelsefritt avstånd om minst 6 meter från gatan. Sammanfattningsvis möjliggör planförslaget en utveckling som inte bedöms medföra negativ påverkan på de kulturhistoriska värden som finns kvar i Skogstorp.

Fornlämningar och byggnadsminnen

Inom och invid planområdet finns inga kända fornlämningar. Om man vid grävning eller annat arbete påträffar fornlämning föreligger anmälningsplikt enligt kulturmiljölagen.

Tätortskarta med gator och vägnamn, fastigheten Kallhäll 6:89 är markerad med rött.

Gator och trafik

Planområdet angränsar till Källtorpsvägen, som är en av huvudgatorna genom området. Gatan sträcker sig från Enköpingsvägen till centrala Kallhäll där den möter Kallhällsleden. Planområdet är beläget cirka 130 meter fågelvägen från E18. Närmaste busshållplats ligger cirka 20 meter från planområdet, men trafikeras idag enbart nattetid mellan kl. 02-06. Till Kallhälls station med pendeltåg och buss är det cirka 1,2 km gångavstånd.

Natur

Mark och vegetation

Planområdet består av en trädgård med gräsytor, planteringar och låga buskträd. Till nordväst om fastigheten ligger en stor grönyta på kvartersmark där den ursprungliga vegetationen med tallar och björkar sparats.

Naturvärden

Det finns inga dokumenterade naturvärden inom planområdet. Grönytan till nordväst om fastigheten har ett påtagligt naturvärde, men planförslaget har ingen påverkan på naturvärdet.

Rekreation och friluftsliv

Direkt på andra sidan Källtorpsvägen finns Bolindervallen, som är en fri­idrotts­anläggning som ägs och drivs av Järfälla kommun. Västra Järvafältet med dess naturreservat samt promenad- och motionsslingor går att nå inom gångavstånd, cirka 300 meter från planområdet.

Geoteknisk kartaJordartskarta från SGU, område med berg i dagen redovisas med en grön punkt

Geotekniska förhållanden

Markförhållanden

Marken inom fastigheten Kallhäll 6:89 består av sandig morän i de sluttande delarna från väster, den planare ytan på östra delen består av sandig morän innan den går över i glacial lera närmast Källtorpsvägen. I nordvästra delen av fastigheten syns berg i dagen.

Förutsättningar för ras och skred

Den befintliga byggnaden är byggd i suterräng, och den nya bebyggelsen planeras att uppföras på planare mark. Därmed bedöms risken för ras eller skred för både den befintliga byggnaden och tillkommande bebyggelse som låg.

Radon

En översiktlig undersökning av radonriskbedömning gjordes för hela kommunen 1998. Området bedöms ha låg till normal risk för radon.

Hydrologiska förhållanden.

Vattenkvalitet och miljökvalitetsnormer

Detaljplaneområdet ligger inom Mälarens avrinningsområde, vilket innebär att dagvattnet från området idag leds till delavrinningsområdet Mälaren-Görväln via det kommunala dagvattennätet. Mälaren-Görväln är en huvudvattentäkt och ingår i östra Mälarens vattenskyddsområde. Centralt belägen inom denna ligger Görvälns vattenverk som förser flera kommuner i norra Storstockholm med dricksvatten.

Mälaren-Görväln är en del av Mälaren och är klassad som en ytvattenförekomst inom Norra Östersjöns vattenmyndighet. Mälaren-Görväln har fastställda miljökvalitetsnormer. Sjöns ekologiska status bedöms idag som ”Måttlig”, bland annat på grund av höga halter av koppar. På grund av att de åtgärder som krävs för att uppnå en ”God ekologisk status” är tekniskt svår har en tidsfrist givits till 2027.

Mälarens kemiska status bedöms som ”Uppnår ej god”. Förutom de överallt överskridande ämnena kvicksilver och polybromerade difenyletrar så överskrids även halterna för PFOS, kadmium, bly, antracen och tributyltenn. ”God kemisk ytvattenstatus” ska uppnås till 2027, undantaget de överallt överskridande ämnena.

Översvämning

Planområdet är idag inte drabbat av översvämningar. Fastigheten ligger högre i förhållande till gatan, och i samma nivå eller något lägre än intilliggande fastigheter. Enligt Järfälla kommuns översiktliga översvämningskartering kan det förekomma att en mindre mängd vatten samlas vid planteringsbäddarna till väster om det befintliga bostadshuset vid ett klimatanpassat hundraårsregn. Mängden är så liten att det inte bedöms medföra påverkan på bebyggelsen. Planförslaget antas kunna bidra marginellt till en ökad avrinning vid skyfall i och med att gräsyta och grusade slänter tas i anspråk för bebyggelse. Den mindre skillnaden i hårdgörandegrad har däremot inte någon större betydelse eftersom marken snabbt blir mättad vid 100-årsregn och då får en begränsad infiltrationskapacitet. Därmed bedöms planförslaget inte öka sannolikheten för översvämningar inom eller utanför fastigheten.

Dagvatten

Fastigheten har idag grusade planteringar och gräsytor som tar upp dagvatten från tak och de asfalterade markytorna på fastigheten. För att inte öka avrinningen från fastigheten genom planförslaget föreslås åtgärder som fördröjer och renar dagvattnet, detta beskrivs under rubriken Dagvattenhantering i avsnittet Teknisk försörjning.

Teknisk försörjning

Vatten och avlopp

Fastigheten Kallhäll 6:89 är idag ansluten till kommunens vatten- och avloppsnät via fastigheten Kallhäll 6:90. Nya anslutningspunkter för vatten och avlopp tillkommer istället vid Källtorpsvägen för den nya fastigheten och stamfastigheten.

Dagvattenhantering

Enligt Järfälla kommuns riktlinjer för dagvattenhantering ska dagvatten omhändertas lokalt på kvartersmark (LOD), renas och fördröjas. Den erforderliga magasineringsvolymen för planområdet delas mellan stamfastighet och styckningslott, vilket innebär att 2,5 kubikmeter per fastighet ska fördröjas inom planområdet För att fördröja dagvatten från takytor behöver fördröjningsmagasin med en fördröjningsvolym på 1,5 m3 per fastighet anläggas. Exempel på fördröjningslösning är stenkista, krossdike eller makadammagasin. Fördröjningsmagasinen bör placeras där vattnet kan infiltrera i marken samt så att vattnet från fördröjningsmagasinen inte rinner mot bebyggelse (PM Dagvattenhantering, Järfälla kommun, 2022).

För att hantera dagvatten från de hårdgjorda markytorna föreslås infiltration i grönytor motsvarande 1 m3 per fastighet. Grönytorna bör utformas som vanliga gräsytor med en väl dränerad överyta som ger en hög infiltrationsförmåga. Sand eller grövre material kan användas som huvudkomponenter i jordlagret närmast ytan. Dagvattnet behöver avledas på bred front till grönytan, som ska vara placerad längs med ytorna. Kantsten mellan hårdgjorda ytor och grönytor bör därför undvikas.

För att säkra en hållbar dagvattenhantering ska en viss andel av marken vara genomsläpplig (50 %) samt att byggnadernas sammanlagda area begränsas till högst 200 m2 per fastighet. Uppfarten och uppställningsplatser för bilar ska vara genomsläpplig för dagvatten. Vidare bestäms i detaljplanen att koppar, zink eller bly inte får finnas obundet eller oskyddat utomhus.

Med rekommenderad dagvattenhantering uppfyller planförslaget därmed kravet på att inte försämra möjligheten att uppfylla miljökvalitetsnormerna för vatten, och uppfyller Järfälla kommuns riktlinjer för dagvattenhantering med bland annat krav på rening, riktvärden och flödesbegränsning.

Avfallshantering

Avfall hanteras med avfallskärl som placeras vid gränsen mot Källtorpsvägen.

Avfallshanteringen inom planen ska ske i enlighet med kommunens renhållningsordning samt tillämpningsanvisningar. Vilket är Järfälla kommuns avfallsplan, Järfälla kommuns föreskrifter samt Järfälla Kommuns riktlinjer för avfallshantering. Avfall som uppkommer inom fastigheterna ska hanteras inom respektive fastighet men hämtningen av avfallet sker från närmsta väg. Avfall hanteras med avfallskärl som placeras vid gränsen mot Källtorpsvägen. Närmaste återvinningsstation finns vid Kallhälls station, cirka 1,5 km bort.

BullerkartaEkvivalenta (vänster) respektive maximala (höger) ljudnivåer i fasad i entréplan om byggnaden uppförs enligt alternativ 1c.

Störningar och risker

Buller, vibrationer

Bullerutredningen har utgått från prognosår 2040 för att få en framtidsbild av förutsättningarna på fastigheten. Trafiken på E18 beräknas öka fram till år 2040 då Trafikverket arbetar med breddning av motorvägen vid trafikplatserna Jakobsberg och Barkarby. Trafiken på Enköpingsvägen och Källtorpsvägen förväntas få en marginell ökning till år 2040 (Bullerutredning Brekke & Strand Akustik, 2023, rev 3).

Bullerutredningen har visat på att fastigheten utsätts främst för buller från E18, med lokalt buller från Källtorpsvägen och i viss mån Enköpingsvägen. Detta medför att bullerplank vid fastighetsgräns mot Källtorpsvägen inte skulle ha någon märkbar effekt på ekvivalentnivån eftersom den huvudsakliga bullerkällan, E18, är högre belägen i terrängen. Det förekommer även ljudreflexer från intilliggande byggnader, så som byggnaden på stamfastigheten, se figur 11. Med anledning av detta behöver framtida uteplats skyddas från buller från alla sidor. En förutsättning för utformning av tillkommande bebyggelse är att säkerställa möjligheten att uppföra en skyddad uteplats om minst 25 m2.

Åtgärder och anpassningar

Inför granskning har bullerutredningen reviderats och följande utformningsalternativ testats:

  1. L-formad byggnad med uteplats i sydväst. Uteplatsen förses med lokalt bullerskyddsskärm med en höjd om 2 respektive 3 meter:

    a). Uteplatsen uppförs med 2 meters bullerskyddsskärm vilket gör att gällande riktvärden uppfylls på en mindre del av uteplatsen.

    b). Uteplatsen uppförs med 3 meters bullerskyddsskärm vilket gör att gällande riktvärden uppfylls på den större delen av uteplatsen.

    c). Byggnad och uteplats flyttas närmare grannfastigheten i sydväst så att byggnaden ligger strax över 8 meter från grannhuset. Uteplatsen uppförs med 3 meters bullerskyddsskärm vilket gör att riktvärden klaras inom hela uteplatsen.

  2. Kringbyggd gård. Uteplats anrättas som öppen gård i mitten av byggnaden enligt följande:

    a). Huvudbyggnad uppförs med kringbyggd cirkulär uteplats vilket gör att gällande riktvärden klaras inom hela uteplatsen.

    b). Huvudbyggnad uppförs med kringbyggd rektangulär uteplats vilket gör att gällande riktvärden uppfylls på den större delen av uteplatsen.

  3. U-formad byggnad med 3 meter hög bullerskyddsskärm mot stamfastigheten. Detta medför att gällande riktvärden uppfylls på en mindre del av uteplatsen.

Av bullerutredningen framgår att den nya bebyggelsen kan klara riktlinjerna i förordning (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader samt uppfylla riktvärdena inom hela uteplatsen. Samtliga alternativ uppfyller trafikbullerförordningens riktvärden avseende maximal ljudnivå. För att även uppfylla riktvärdena för ekvivalent ljudnivå krävs att den nya bebyggelsen utformas enligt alternativ 1c eller 2b. Med anledning av att alternativ 2b medför att tillkommande bebyggelse får en okonventionell planlösning samt en utformning som kraftigt avviker från bebyggelsekaraktären i området, föreslås alternativ 1c i planförslaget. Alternativet förutsätter att tillkommande bebyggelse placeras på 8 meters avstånd från huvudbyggnaden på grannfastigheten i sydväst. Ägaren till grannfastigheten har hörts i frågan och har inget att invända.

Bullerutredningen har även visat på att de högsta riktvärdena utmed fasaden mot Källtorpsvägen uppgår till 61 dBA ekvivalent ljudnivå. Reglerad utformning möjliggör planlösning med hälften av boningsrummen mot tyst sida enligt 4§ SFS 2015:216. Denna utformning ger även möjlighet att förlägga sovrum mot baksidan av huset där den ekvivalenta ljudnivån är 54 dBA.

Markvibrationer

De geologiska förutsättningarna inom planområdet utgörs enligt SGU:s jordartskarta av sandig morän och lera (se figur 10) vilket kan öka risken för komfortstörande vibrationer från statlig väg, då fastigheten ligger cirka 130 meter från E18. Detta bedöms som ett relativt långt avstånd vilket medför att förutsättningarna för att minimera olägenhet anses goda. För att säkerställa att Trafikverkets riktvärden för vibrationer uppfylls bör en vibrationsutredning tas fram inför projektering. Utredningen ska ligga till grund för val av lämplig grundläggningsmetodik. Ytterligare åtgärder bedöms inte behövas.

Lågfrekvent trafikbuller

Området trafikeras av busslinje 591 nattetid. Enligt tidtabell passerar det i snitt två bussar per timme mellan kl. 02-06, vilket ökar risken för lågfrekvent buller. Eftersom huset planeras nära vägen är bullerutredningens rekommendation att husets yttervägg och glaskonstruktioner dimensioneras för maximala ljudnivåer nattetid. Frågan bedöms kunna hanteras i samband med bygglov.

Farligt gods

Fastigheten ligger på cirka 100 meters avstånd från en drivmedelsstation. Fastigheten ligger utanför riskavståndet från leder för farligt gods, och angöringen till drivmedelsstationen sker längre bort mot korsningen Enköpingsvägen/Källtorpsvägen.

Förorenad mark

Det bedöms inte finnas risker för förorenad mark, och planförslaget bedöms inte leda till någon ökad risk för markföroreningar.

Radon

Fastigheten ligger inom ett område med normala halter av radon. En radonsäker grundläggning och konstruktion förutsätts.

Luftkvalitet

Fastighetens närhet till E18 innebär att det finns en teoretisk risk för luftföroreningar inom planområdet. För att säkerställa att riktvärdena kan klaras har resultat ur Stockholms luft- och bulleranalys (SLB-analys) hämtats. Analysen innefattar en översiktlig kartläggning och spridningsberäkning av luftföroreningar inom Stockholmsregionen. Kartläggningen genomfördes under 2020 och 2022.

NO2 Årsmedelvärden

Miljökvalitetsnormens gränsvärde uppgår till 40 μg/m3. Miljökvalitetsmålet för Frisk Luft ligger på 20 μg/m3. De beräknade halterna inom planområdet bedöms ligga på 5 - 10 μg/m3.

NO2 Dygnsmedelvärden

Miljökvalitetsnormens dygnsmedelvärde för kvävedioxid ligger på 60 μg/m3 för dygnsmedelvärdet som 98-percentil och år. Det finns inget upprättat miljökvalitetsmål för kvävedioxid som dygnsmedelvärde. De beräknade halterna inom planområdet bedöms ligga på 18 - 24 μg/m3.

NO2 Timmedelvärden

Miljökvalitetsnormens timmedelvärde ligger på 90 μg/m3 som 98-percentil för timmedelvärde och år. Miljökvalitetsmålet för Frisk Luft för kvävedioxid ligger på 60 μg/m3 för timmedelvärde som 98-percentil och år. De beräknade halterna inom planområdet bedöms ligga på 20 - 30 μg/m3.

PM10 Årsmedelvärden

Miljökvalitetsnormens gränsvärde för PM10 ligger på 40 μg/m3. Miljökvalitetsmålet för Frisk Luft för partiklar som PM10 ligger på 15 μg/m3. De beräknade halterna inom planområdet bedöms ligga på 10 - 15 μg/m3.

PM10 Dygnsmedelvärden

Miljökvalitetsnormens gränsvärde för PM10 på 50 μg/m3 för dygnsmedelvärdet som 90-percentil och år. Miljökvalitetsmålet Frisk Luft för partiklar som PM10 avseende för dygnsmedelvärdet som 90-percentil ligger på 30 μg/m3. De beräknade halterna inom planområdet bedöms ligga på 18 - 20 μg/m3.